Piese masini

Lichide

Lichide
Instalația de răcire a motorului este instalație ajutătoare ce are scopul de a menține un regim de temperatură potrivit unei bune funcționări a motorului.Temperatura de 1800-2000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor deterioreză procesul de ungere, alterează proprietățile mecanice ale pieselor conjugate putând în final să le gripeze sau să le strice. Sistemul de răcire intervine în această situație prin preluarea și transmiterea în mediu a 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura cea mai favorabilă adică 85-90°C.

Lichidul de racire (antigel sau apa distilata, de obicei este un amestec intre cele doua) este purtat prin intreg circuitul compus din radiator, pompa apa, bloc motor (are camere in jurul cilindrilor pentru o buna racire a lor, si a uleiului la motoarele in 4 timpi), furtune de legatura, termostat. Pompa de apa, cu ajutorul unei palete puse in miscare de cureaua de transmisie sau motor electric, este purtata din blocul motor in radiator dupa ce termostatul a deschis in functie de motor 90, 95, 96, 110 (VW Touran) grade Celsius pentru a asigura o buna functionare a motorului. In caz ca temperatura depaseste limitele motorului cu 2-10 grade, se acumuleaza presiune in sistemul de racire si o supapa speciala situata de obicei in capacul radiatorului se ridica datorita presiuni si este expulzata apa (vapori de apa fierbinti) acesta este penultimul stadiu, dupa care urmeaza calarea motorului (ovalizarea chiulasei cilindrilor si topirea pistonului) sau griparea (se sudeaza pistonul de cilindru). Foarte important este de retinut, in caz ca apa este expulzata afara prin supapa de siguranta nu se va opri motorul deoarece este posibila griparea acestuia, se va lasa motorul la relanti sau putin mai turat si se va turna putina apa pe radiator si se va observa cum temperatura scade iar apoi se va completa cu lichid de racire.